Prima pagină // Facultatea de Medicină // Disciplina de Pedopsihiatrie
Disciplina de Pedopsihiatrie
Data ultimei actualizări : 20.09.2012 | Tipăreşte pagina
Secţia de Neuropsihiatrie infanto-juvenilă, vechea denumire a specialităţii, a fost înfiinţată la propunerea domnişoarei dr. Eliza Ionescu care lucra ca asistent universitar în cadrul clinicii de adulţi. Modelul fusese preluat după Centrul Alfred Binnet din Paris, inaugurat în 1965. Asistent Universitar a fost în aceea perioadă Dr. Mircea Lăzărescu, devenit ulterior şeful catedrei.
Din 1981, odată cu venirea la disciplina de psihiatrie a Dr. Tiberiu Mircea, medic primar psihiatrie adulţi, pe post de asistent universitar, acestuia i s-a încredinţat disciplina de Psihiatrie a secţiei de Pediatrie, care a devenit mai târziu disciplină de Pedopsihiatrie (2001). În 1986 Dr. Mircea Tiberiu elaborează împreună cu prof. Dr. Mircea Lăzărescu Cursul de Pedopsihiatrie pentru anul VI Pediatrie.
Din anul 1990 s-a alăturat disciplinei d-na dr. Violeta Stan, în prezent coordonatoarea disciplinei; în anul 1999 se alătură colectivului d-na dr. Otilia Secară care ulterior a părăsit funcţia didactică de Asistent universitar, urmând ca apoi să intre în cadrul disciplinei d-na dr. Laura Nussbaum (în anul 2005) şi d-na dr. Anda Jurma (în anul 2011).
Propunerea de înfiinţare ca disciplină distinctă a fost făcută în anul 2000 fiind aprobată de Universitatea de Medicină în 2001, având ca şi argumente următoarele:
- în curricula a 31 ţări europene disciplina este de sine stătătoare
- amploarea fenomenelor de dependenţă de drog, alcool, abuz, neglijare, abandon al copilului şi impactul acestora în contextul crizelor economice actuale (delincvenţa juvenilă).
În anul 2004 s-a înfiinţat în Timişoara Centrul pentru Familie şi Copil – Psihiatrie, Psihoterapie şi Neurologie a Copilulului şi Adolescentului, certificat de către Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior ca şi Centru de Cercetare Ştiinţifică tip C.
În continuare Domeniile de interes şi cercetare ale disciplinei au rămas:
- Psihopatologia în mica copilărie, din perspectiva ataşamentului
- Psihiatria comunitară şi intervenţii terapeutice pluridisciplinare
- Psihopatologia familială
În prezent disciplina de Pedopsihiatrie funcţionează cu programa analitică complet separată, stagii, cursuri şi clinică; pregăteşte rezidenţi în specialităţile psihiatrie pediatrică şi stagiile rezidenţilor de neurologie pediatrică, psihiatrie adulţi, pediatrie şi neonatologie.
Pentru studenţi
I. FIŞA DISCIPLINEI
Universitatea |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE “VICTOR BABES” TIMISOARA |
Facultatea |
FACULTATEA DE MEDICINA |
Specializarea |
MEDICINA GENERALĂ |
Denumire disciplină |
PEDOPSIHIATRIE |
II. Structură disciplină (2 ore la 2 săptămâni)
Cod disciplină |
Semestrul2) |
Categoria3) |
Credite |
Curs |
Seminar |
Laborator |
Proiect |
070PSI |
11 sau 12 |
DS |
3 |
2 ore/2sapt |
|
2 ore/2sapt |
|
III. Statut disciplină
OBLIGATORIE
IV. Titular disciplină
|
Curs |
Laborator |
Laborator |
Numele şi prenumele |
STAN VIOLETA |
NUSSBAUM LAURA |
JURMA ANDA |
Instituţia |
UMF TIMISOARA |
UMF TIMISOARA |
UMF TIMISOARA |
Catedră/Departament |
PSIHIATRIE XIV DEPARTAMENT NEUROSTIINTE |
PSIHIATRIE XIV DEPARTAMENT NEUROSTIINTE |
PSIHIATRIE XIV DEPARTAMENT NEUROSTIINTE |
Titlul ştiinţific |
DOCTOR IN MEDICINA |
DOCTOR IN MEDICINA |
DOCTOR IN MEDICINA |
Gradul didactic |
SEF LUCRARI |
ASISTENT UNIVERSITAR |
ASISTENT UNIVERSITAR |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
NORMA DE BAZA |
NORMA DE BAZA |
NORMA DE BAZA |
Vârsta |
56 |
31 |
42 |
V. Obiectivele disciplinei
- Formarea de competenţe necesare în depistarea precoce a unor modificări psihopatologice developmentale;
- Cunoaşterea modelelor psihopatologice developmentale care vulnerabilizează persoana pe perioada dezvoltării prenatale până la perioada de adult tanar.
- Deţinerea unor informaţii moderne privind principalele modele de organizare psihopatologică din perioada copilăriei, adolescenţei, explicative ale bolilor psihice din perioada adultă.
- Cunoaşterea unor informaţii de prevenţie primară privind toxicomaniile, delicvenţa juvenilă, suicidul juvenil, psihopatologia familială.
- Cercetare stiintifica directionata spre epidemiologia psihiatrica, contextul de viata si alte aspecte specifice psihiatriei copilului si adolescentului
VI. Conţinutul disciplinei
VI.1. Curs (capitole/subcapitole) |
Nr. Ore/săpt. |
Curs 1 Perioada prenatală şi de sugar
- Tulburarea primară de ataşament
- Anxietatea de separaţie
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 2 Perioada micii copilării (1-3 ani)
- Tulburările pervazive de dezvoltare
- Retardul mintal
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 3 Perioada preşcolară (3-6 ani)
- Tulburările de limbaj
- Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenţie
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 4 Perioada de şcolar mic (7-11 ani)
- Tulburări specifice de dezvoltare
- Tulb. de stres posttraumatică - PTSD
- Tulb. ale controlului sfincterian
- Abuz
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 5 Perioada pubertăţii (11-14 ani)
- Tulburări de comportament
- Delicvenţă
- Toxicomanii
- Aberaţii ale sexualizării
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 6 Perioada adolescenţei
- Tulburări ale schemei corporale
- Tulb. de somatizare
- Tulburări afective
- Tulburări anxioase
- Tulburări obsesiv-compulsive
|
2 ore/ 2 sapt |
Curs 7 Perioada adolescenţei
- Tulburări conversiv-disociative
- Schizofrenie
- Tulb. de identitate
- Suicid
- Dezvoltări deviante
|
2 ore/ 2 sapt |
VI.2. Lucrări de laborator |
Ore/sapt. |
- Conceptul de sănătate mintală, normalitate, anormalitate, boală şi defect psihic
- Particularităţile foii de observaţie în psihiatria copilului
- Anamneza pacientului. Completarea foii de observaţie
- Medicaţia psihiatrică
|
2 ore / 2 sapt |
- Dezvoltarea creierului. Perioada intranatală.
- Perioada de sugar.Stimularea şi interacţiunea în familie
- Despărţirea de scurtă durată “Little John” – Instruire pe video
- Depresia maternă “Still Face”, “Das Schreibaby“. Instruire pe video
- Tulburarea reactivă de ataşament “Silent Scream”. Instruire pe video
|
2 ore / 2 sapt |
- Tulburările pervazive de dezvoltare. Autismul- simptome si terapie. Prezentare de caz.
- Tulburările de limbaj. Simptome si terapie. Prezentare de caz.
|
1 ora / 2 sapt |
- Anxietatea. Ticuri. Sdr. Tourette.Tulb. obsesiv-compulsivă. Prezentari de cazuri
|
1 ora / 2 sapt |
- ADHD. Simptome si terapie. Prezentare de caz
- Tulburari de invatare. Simptome si terapie. Prezentare de caz
|
1 ora / 2 sapt |
- Tulb. de somatizare. Simptome, diagnostic diferential.
- Organizări fobice, obsesive. Prezentare de caz
|
1 ora / 2 sapt |
- Tulb.maniacală. Tulb.depresivă. Simptome, diagnostic. Prezentare de caz
|
2 ore / 2 sapt |
- Psihoze precoce. Schizofrenia. Simptome, diagnostic. Prezentare de caz
|
2 ore / 2 sapt |
- Maltratarea şi abuzul. Simptome. Instruire pe video
- Pacientul agitat psiho-motor. Simptome, interventie
- Pacientul cu risc suicidar. Simptome, interventie
|
1 ora / 2 sapt |
- Terapii specifice în pedopsihiatrie
- Terapia de familie
- Interacţiuna mamă - copil
- Terapie cognitiv - comportamentală la şcolari
|
1 ora / 2 sapt |
VII. Bibliografie
- Tiberiu Mircea, Violeta Stan, Otilia Secara, Laura Nussbaum. Psihiatria si psihopatologia dezvoltarii copilului si adolescentului. Note de curs. Lito U.M.F.T. 2008.
- Curs in format electronic distribuit studentilor la sfarsitul fiecarui curs.
VIII. Modul de transmitere a informaţiilor
Forme de activitate |
Metode didactice folosite |
Curs |
Predare orala si cu metode multimedia |
Laborator |
Prezentare de cazuri clinice in direct sau audio-video , discutii in legatura cu cazurile prezentate |
IX. Evaluare
Forme de activitate |
Evaluare |
% din nota finală |
Examen, colocviu, verificare periodica |
Modul de evaluare al studentului se face prin examen scris tip grila
- cunoştinţe pentru nota 5: cunostiinte minime necesare diagnosticului urmatoarelor afectiuni: Tulburare de atasament, Autism infantil, Tulburari specifice de dezvoltare, ADHD, Tulburari anxioase, Tulburari afective, Tulburari psihotice, Abuzul si Maltratarea la copil si adolescent.
- cunoştinţe pentru nota 10 : cunostiinte aprofundate necesare diagnosticului afectiunilor de mai sus, factori de risc si vulnerabilitate, preventia tulburarilor psihice la copil si adolescent.
|
100 % |
Seminar |
|
|
Laborator |
|
|
Proiect |
|
|
Abilităţi dobândite de student:
- Competenţe necesare în depistarea precoce a unor modificări psihopatologice developmentale;
- Recunoasterea si diagnosticarea afectiunilor psihopatologice din perioada copilăriei si adolescenţei.
|
FIŞA DE EVALUARE A ACTIVITĂŢILOR PRACTICE
I. CAZURI CLINICE URMĂRITE
- Autism infantil
- Tulburări afective la copil
- Tulburări anxioase la copil
- Tulburări de învăţare
- Schizofrenia cu debut precoce
- Ticuri
- ADHD
- Tulburări de conduită
- Tulburări de dezvoltare
- Tulburări de ataşament şi copil abuzat
- Tulburări alimentare la copil şi adolescent
URGENŢE
- Agitaţie psihomotorie
- Intoxicaţii
- Suicid
II. Activitate practică
- Particularităţile foii de observaţie în pedopsihiatrie
- Anamneza pacientului
- Completarea foii de observaţie
- Evaluarea nivelului de dezvoltare psiho-motorie
- Discuţii cu părinţii
- Monitorizarea tratamentului
III. Aprecierea pregătirii practice
Calificativ |
Foarte bine |
Bine |
Satisfăcător |
Nesatisfăcător |
Pregătire teoretică |
|
|
|
|
Pregătire practică |
|
|
|
|
Pregătire deontologică |
|
|
|
|
Pregătire deontologică |
|
|
|
|
Seminar |
Examen Practic |
Activitate ştiinţifică (proiecte)
I. Studii clinice în desfăşurare
- 2011-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON LDX (Lisdexamphetamine) IN ADHD, SAFETY AND EFFICACY
- 2011-2012 PHASE III DOUBLE BLIND, CLINICAL STUDY ON GUANFACIN HYDROCHLORIDE IN ADHD
- 2012-2014 PHASE III EXTENSION CLINICAL STUDY ON GUANFACIN HYDROCHLORIDE IN ADHD SPD
- 2012 PHASE III DOUBLE BLIND CLINICAL STUDY ON ASENAPINE IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA AND BIPOLAR DISORDERS
- 2012-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON ARIPIPRAZOL IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA
- 2012-2014 PHASE III CLINICAL STUDY ON ARIPIPRAZOL IN CHILD AND ADOLESCENT SCHIZOPHRENIA, SCHIZOAFFECTIVE DISORDERS AND BIPOLAR DISORDER
Cursuri postuniversitare organizate în cadrul disciplinei
Pentru anul universitar 2012-1013 disciplina de pedopsihiatrie va organiza 2 cursuri:
Denumire curs: Teoria şi practica intervenţiei precoce în autism şi ADHD
Perioada de desfăşurare: 3.05 – 20.05 2013
Număr ore curs şi lucrări practice
- Curs: 32 ore
- Lucrări practice: 16 ore
Lectori
- Curs: Şef Lucrări Dr. Violeta Stan
- Lucrări practice:
- Asist. Univ. Dr. Anda Jurma
- Asist. Univ. Dr. Laura Nussbaum
Adresabilitate: medici pediatri, medici de familie, medici rezidenţi
Preţ estimativ: 400 lei. Medici rezidenţi 50% reducere
Tematica în rezumat
- Clasificarea tulburărilor pervazive de dezvoltare
- Etiologia tulburărilor pervazive de dezvoltare
- Recunoaşterea semnelor precoce ale autismului – rolul mediculul de familie/pediatru
- Proceduri de diagnostic precoce în autism
- Comorbiditate autism – alte tulburări psihice/organice
- Evoluţia tulburărilor pervazive de dezvoltare
- Intervenţia şi reabilitarea precoce în autism
- Clasificarea tulburărilor hiperkinetice
- Etiologia tulburărilor hiperkinetice - neuropsihologie
- Diagnostic şi semne precoce în tulburarea hiperkinetică – rolul medicului de familie/pediatru
- Tulburarea hiperkinetică în mica copilărie – diagnostic diferenţial
- Comorbidităţi psihiatrice în ADHD
- Intervenţie farmacologică şi comportamentală precoce în ADHD
Denumire curs : Psihopatologia şi psihiatria dezvoltării
Perioada de desfăşurare: 09.11 – 26.05.2012
Număr ore curs şi lucrări practice
- Curs: 32 ore
- Lucrări practice: 16 ore
Lectori
- Curs: Şef Lucrări Dr. Violeta Stan
- Lucrări practice:
- Asist. Univ. Dr. Anda Jurma
- Asist. Univ. Dr. Laura Nussbaum
Adresabilitate: medici pediatri, medici de familie, medici rezidenţi
Preţ estimativ: 400 lei. Medici rezidenţi 50%reducere
Tematica în rezumat
- Dezvoltarea în mica copilărie: dezvoltarea creierului, neuroplasticitate, leziuni pre-, peri- şi postnatale, consecinţe asupra dezvoltării psihice
- Diagnostic precoce şi metode de intervenţie ale medicului de familie/pediatru în tulburările de ataşament
- Neglijare, abuz, maltratare, abandon – rolul medicului de familie/pediatru în depistare şi intervenţia precoce
- Tulburări de dezvoltare şi evoluţia lor: ADHD, Autism, Tulburări de limbaj, Tulburări de învăţare
- Tulburări psiho-somatice în mica copilărie
- Tulburări anxioase în copilărie
- Tulburări alimentare în copilărie
- Tulburări psihice legate de consumul de substanţe psihoactive
- Schizofrenii şi psihoze cu debut precoce
- Tulburări afective cu debut precoce
- Modele de intervenţie: farmacologică, psihoterapică, familială, interacţiune părinte – copil
Link-uri utile
Asociaţii profesionale cu care membrii disciplinei se află în strânsă colaborare
Şef de disciplină
Membri
Galerie foto
Click pe o poză pentru a putea vizualiza versiunea mărită a imaginii.
Recomandă pagina prietenilor tăi
Dacă informaţia ţi s-a părut interesantă, distribuie link-ul pentru a afla mai multă lume şi astfel să fim toţi informaţi.
Recomandă pagina prietenilor tăi
Dacă informaţia ţi s-a părut interesantă, distribuie link-ul pentru a afla mai multă lume şi astfel să fim toţi informaţi.